mandag 12. juli 2010

Dag 18: Etter den søte kløe, kommer den sure svie

Det tenderer til å være en del ups and downs på Sykkelguttenes lange reise. Hvis vi har en god dag, opplever vi som regel noen kjepper i hjulene dagen etter- enten det er felgene eller knærne som svikter. Dermed borget gårsdagens suksess for at søndagen kunne gi oss noen utfordringer! I dag våknet Enok klokken 06.00- da var luften gått ut av liggeunderlaget for lenge siden. Så spiste vi en enkel frokost og pakket teltet. Dermed ble det en gratis natt på Sløvika camping litt før Jevnaker. Vi kom etter stengetid og dro før resepsjonen åpnet igjen.

Så syklet vi optimistisk i retning Hokksund. Vi følte oss pigge og det gikk veldig bra, dermed syklet vi 8 mil på direkten uten pause. Minst en av milene syklet vi på ulovlig vei-men det var søndag, lite trafikk, og vi fant rett og slett ikke noen andre ruter. Fremme i Hokksund tok vi oss en lang pause på et hotell. Der spiste vi sommerburger og drakk fire glass med vann hver. Enok drakk i tillegg to øl, så det skulle holde for en stund. Det regnet kraftig og i følge yr.no skulle regnet stanse i løpet av noen timer, derfor tok vi oss god tid. Vi ladet mobilene og ble sittende ved bordet i to timer før vi dro videre.

Så stilnet regnet og vi kunne sykle i retning Kongsberg. På denne ruten hadde vi også mange omkjøringer for å  unngå  ulovlig kjøring- og det blir noen kilometer ekstra. Vi var ikke innom Kongsberg, men fortsatte utenfor sentrum og videre i retning Notodden.

Oh holy macarony--hvem hadde vel trodd at veien mellom Kongsberg og Notodden er Norges svar på Himalaya? Vi syklet og syklet og det var noen vannvittige stigninger. Enok hadde krampe i begge lårene og bannet høyt og stille for seg selv over dette vannvittige veivalget. Vel fremme på Notodden var vi tomme for energi og endte med å overnatte på Nordlandia Hotell.

Nå har vi sett VM finalen på TV. Vi har spist rullekebab, spist snop og drukket cola, og Enok har vridd opp to sett sykkelklær som var fullstendig klissvåte av svette etter dagens avslutning. Summa summarum har vi syklet nesten 15 mil i dag--men selvfølgelig er det noen kilometer som går bort på lange sykkelsti-omveier.

Vi krysser fingre for at vi finner en god vei videre i morgen: Det blir kanskje Gvarv-Lunde-Telemarkskanalen eller noe sånt? En god natt i hotellseng med hotellfrokost i morgen tidlig, skal iallefall gjøre godt for trette kropper. Vi skal ikke gå i detaljer, men kan vel si det sånn at vi har utviklet sår både her og der og gleder oss til å komme i mål i løpet av uken:)

1. Godt jobba! Hotellnatt m/VM var nok et bra valg for kropp og sjel.

2. Oi, jeg skulle jo ha visst at de overnattet på hotell her i byen i natt. Da skulle jeg jo ha invitert til fotballfinalekamp i min egen stue he he....I dag er det varmt i Telemark, så jeg regner med at de får en varm,men fin tur gjennom fylket vårt. Og Telemarkskanalen er jo toppers;-}

3. Stå på! Ikke langt igjen nå (sett i forhold) :-)

4. Artig lesing. Gikk jo samtidig med dere begge på vgs, glemmer aldri den tida. Koser meg med bloggen og har pussig nok funnet ut at Enok er "Emmelinemannen", som fruen forteller om rett som det er. Slit ballene med omhu resten av turen, det er alltid for sent å snu.

Vegard W

5. :-) det KAN være ølen som gjorde at du syntes Kongsberg - Notodden er norges svar på Himalaya :-)!MEN .. med søkk lasta sykler er alle bakker tyngre enn vanlig!